7 augustus 1998. Betreft: SCHOTLAND Kenmerk: JH/LH980807. Dear Elizabeth, Vrijdag 7 augustus 1998. Liefde is... ...een kwestie van balans. Dat is wel nodig. Vandaag is het twee jaar geleden dat wij BLENHEIM bezochten. Uiteraard had ik de Wilhelmina-pepermuntjes meegenomen uit Het Stadhouderlijk Hof. De Tocht ging via Staines, Windsor, Henley en Oxford naar Woodstock. Op de hoogte van Abingdon werden we ingehaald door een groene auto met een Spaans kenteken uit Málaga. Daar heb ik nog een foto van.

Veel foto's van het bezoek aan het paleis heb ik niet meer. De meeste heb jij, denk ik, of Di. Ik had het shirtje uit Henley aangetrokken. We bezochten het museum van Sir Winston Churchill. Voor de liefhebbers was er nog een mogelijkheid om de privévertrekken van de Duke of Marlborough te bezoeken. De jongens hadden daar geen belangstellling voor. Ik wél uiteraard. De hertog was op vakantie. Hij had een prachtige slaapkamer. Op een kast stond de foto van zijn nichtje, Diana Spencer.

Daar heb ik toen zo'n Wilhelminapepermuntje naast gelegd. "It's a royal peppermint", zei ik tegen het gezelschap. Na afloop heb ik de gids van harte bedankt en haar laten weten dat ik van plan was nog een keer terug te komen. Uiteraard als het nichtje daar op bezoek zou zijn. Ik heb immers al lang genoeg steeds alleen moeten ronddolen en Di was de meest geschikte partner op dat moment. Daags ervoor was ze immers voor het eerst in het openbaar verschenen in het hart van Londen, nadat de beslissing tot echtscheiding definitief was genomen. Op het juiste moment. Dat zou drie weken later plaatsvinden. De omstandigheden waren dus optimaal voor een nieuwe verbintenis. Na afloop door het prachtige park gewandeld en het schilderachtige stadje Woodstock.

Uiteraard speelde de belangstelling voor mijn familietak nog steeds een belangrijke rol. Die trof ik even later aan tijdens ons bezoek aan Oxford. In Hythe Bridge Street.

Daar een schitterende stadswandeling gemaakt.

Morgen is het 8 augustus. Dat is de dag van BUCKINGHAM PALACE. Dus niet de negende. Die dag ben ik naar Stratford-upon-Avon getogen. Er is alweer beweging vanuit het Verenigd Koninkrijk. De John Wright Band heeft zichzelf helemaal paars gemaakt. Ik ontving vanmorgen hun uitnodiging om in Schotland de jaarwisseling te vieren. Het zou leuk zijn als je ook meegaat. Daar had ik namelijk vorig jaar al op gerekend. Het programma ziet er alsvolgt uit:

Woensdag 30 december

14.00 - 17.00
Een middag folk in Stampers, Hawick

19.00 - tot laat!
Muziek en Oudejaarsviering (Hogmanay)
i

Zaterdag 2 januari
19.00 - 22.00
Muziekavond in de Horse and Hound Inn, Bonchester Bridge

De reis gaat per boot vanuit IJmuiden naar Newcastle. Lijkt me leuk. En wat die kwestie van balans betreft ben ik vanmiddag weer druk in de weer geweest met de vlottende en vaste activa. Daar zal ik Jan Toet nog wel bij nodig hebben. Reden temeer voor een nieuw bezoek aan Oegstgeest. Ik denk dat ik er morgen weer ga fietsen. Ik ben benieuwd hoe het staat met de verbouwing van jouw restaurant en of mijn kantoor al is ingericht. Sylvia zal ik vandaag ook weer eens schrijven. Zij heeft een nieuwe Toco. Samen met Cor veronderstel ik. Ik ben blij dat zij een nieuw vriendje heeft. Dan loop ik geen gevaar meer en kunnen we het weer zakelijk houden. Zij heeft haar bedrijf thans gevestigd op de Lange Voorhout. Daar ga ik met Prinsjesdag uiteraard weer naar toe. Ik heb al geboekt bij Speedwell. Wellicht tref ik Liesbeth dan weer, met dat vlaggetje boven haar hoofd. Maar deze keer ga ik niet meer halverwege in de bus zitten. Sylvia heb ik dus ook een floppy doen toekomen met de volgende brief: SCHIPHOL PROJECT. Ik ontving ook nog een brief van Benelux Muntkantoor Goede. Hij heeft er deze keer geen handtekening onder gezet, maar het is wel een ondernemende jongen. Dat soort mensen kunnen we goed gebruiken zodra hij de rekening heeft betaald. Wellicht kan hij in Luxemburg nog wat werk doen voor ons. Ik heb daar immers ook nog goede bekenden op de Boulevard Roosevelt. Die bewonderaarster is Sylvia uiteraard. Ik kan mij voorstellen dat zij jouw type niet is, omdat jij thans op haar stoel zit. Dat moet kunnen. Ik heb vandaag ook maar weer een ooievaar op haar enveloppe geplakt in het kader van de komende Prinsjesdag uiteraard. Én de geboorte van ons nieuwe bedrijf. Dat zal ze leuk vinden. Het vermeerdert de waarde van de enveloppe gelijk met een bedrag van vijf nullen. Daar is zij immers aan gewend. Daarom blijf ik uiteraard in stijl. Ramon heeft gisteren mijn dambord recht overeind gezet. Ik heb er een stilleven van gemaakt, samen met jouw brochure voor 6 november aanstaande. Dammen was mijn sterkste kant in het leger, zoals je weet. Ik speelde bij voorkeur aan veertig borden tegelijk en versloeg ze allemaal, die militairen. Daar schiepen zij buitengewoon veel genoegen in en ik niet het minst. Als je meegaat naar the Highlands kunnen Wij ook wel een partijtje spelen. Dat zul je zeker leuk vinden. Al is de leugen nog zo Snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Binnenkort ga ik met de gegevens voor het CERVANTES MANAGEMENT CENTRUM in ZEIST aan het werk. Dan zet ik er nu een punt achter (17.30 uur). Ik heb er geen bezwaar tegen dat jij de lakens uitdeelt. Ik kan wel een paar schone lakens gebruiken. Én een nieuw bed. Even schoon als op de Baak. Charles mag ook de baas spelen in the United Kingdom. Wellicht kan hij dan ook naar Schotland komen met Oud en Nieuw. Dan kunnen We gelijk een bezoek brengen aan zijn moeder. In de heli van de heer De Lange. Bij Sirtaki ga ik niet meer dansen. Vanavond dineer ik weer bij Mykonos. Dat is goed voor de balans. FIJN WEEKEND.